Minden egyes év decemberében eljön az a nap, amikor az emberek azt a visszautasíthatatlan késztetést érzik, hogy elmenjenek vizsgázni szimulációból. Már a neve is izgi. Kár, hogy a tárgy nem az...
Képzeljetek el egy oktatót, fitatal, szimpatikus, nem főállású tanár, úgy tűnik, mintha csinálna is valamit az életben. Aztán kiáll a Porondra, megállapítja, hogy nem tudja a laptopot rákötni a projektorra és szomorú lesz. Ennek hangot is ad. A baj az, hogy másnak nem is ad hangot 1 órán keresztül. Leszámítva, hogy áld és dicsér mindenkit, amiért két szakon is kötelező, és 20 helyett 100-an tanulják. Aztán elmondja, hogy így semmi értelme tanítani, és úgyis elmegy mindenki. Aztán elkezdődik a szeminárium (mert hogy az is van, mondjuk szünet az nincs) és bemutatja a számonkérést. 80 pontos zh, 80 ponttól 5-ös, 60 fölött lehet 20 pontos programot írni. Aztán feltámad a tenger, a népek tengere. Esetleg írna mindenki. Ismerjük el, ebben rugalmas volt, és engedett a köz nyomásának, úgy 10 perc múlva Kb. száz perc múlva véget ér a világ ostorozása és az első heti óra is...
2. hét: megint nem mükszik az összekötés, de 40 perc után csak elkezdődik az oktatás. Hogyan is csinálunk igazán véletlen számokat? Az előadás bárkinek a becsületére válna. Tényleg, nagyon tetszett. Az az egy baj van, hogy másfél óra alatt 2 diát sikerült befejezni. Minden korrekten felkerült a táblára. De akkor miért kell a laptoppal tökölni, és 2 órán keresztül ezen bánkódni? Még pár ezekhez hasonlatos intermezzó, és a hallgatóság tényleg ötödére apad.
Aztán telik múlik az év és megtanulunk mindenfajta kurta furcsa modellt, hogy számol ki a számítógép bonyolult egyenleteket, de azt, hogy is kéne nekem nekilátni szimulálni, azt már kevésbé. Pedig használnám. Aztán a végén egy kis Kiyotaki-Whrigt modell (remélem jól írtam le a nevét). Ez oktatónk kedves kutatási területe, de én mire használjam? Tudom, hogy a számológép hogyan közelít, de azt nélkülemis meg tudja csinálni. Pénzügyesek alapból több módszert tudnak, pedig ők nem is tanulják külön...
Aztán a vizsga. Naná, hogy senki nem tanul semmit, de legalább lehet használni a könyvet. Második elismerés: valóban felesleges 80ezer képlettel álmatlan éjszakákat okozni a hallgatóknak. Csak 10 pontos kérdések vannak, csoport fele 21 pont, megajánlott 2-es. Nem értem, kedvem is elvette. Talán ez volt az első vizsga amit nem néztem meg, asszem nem is volt értelme...
Kár, van egy oktatónk aki lehetne jó is, egy tárgyunk ami lehetne jó is, és ez lett belőle. Kiváncsi vagyok idén mi lesz.