Befektetéselemző és kockázatkezelő főszakirányosként voltak ugyanakkor kimondottan jó óráim is, amik messze túlszárnyalták az egyetemi órákra vonatkozó elvárásaimat (sajnos ők voltak kisebbségben). Ilyen volt például Makara Tamás Kötvénypiacok és kamatláb derivatívok órája, vagy Sebestyén Géza szakszemináriuma. Ezek egészen másfajta írásra késztettek, amik megtalálhatóak itt:
Andras
andras.breuer kukac gmail pont com
Helyesbítés a vita nyomán:
Rosszul emlékeztem a tárgy címére, a levelezés a Befektetések
elemzése, nem pedig a Befektetések tárggyal kapcsolatban zajlott. Ez
két, egymástól határozottan különböző tárgy volt. Amennyiben ez
megzavart valakit valamiben, attól elnézést kérek. A lényeg, és a
többi itt leírt emlék (számomra) változatlan. Breuer András
Köszönettel,
andras
innentol lentrol felfele erdemes olvasni...
On 3/12/08, András Breuer wrote:
Kedves Dani!
Köszönöm gyors válaszod.
Döntésed sajnálom. Ebben az esetben csak a saját magam által írt
leveleket fogom elküldeni. Úgy gondolom az is kellően tanulságos lehet
mások számára is, még ha így egyoldalú is lesz a történet. Ugyanakkor
ha meggondolnád magad, vagy új dolgok jutnának eszedbe, a blogon te is
(vagy bárki más is) szabadon kommentálhatja a cikkeket.
Üdv,
andras
On 3/11/08, András Breuer wrote:
Kedves Dani!
Amennyiben nincs ellenedre, az alábbi levelezésünket elküldeném a
corvinull.blog.hu-nak.
Továbbra is nagyon tanulságosnak tartom ezt a levelezést, és
szeretném, ha teljes egészében megismerhetnék azt az
érdeklődő/blogolvasó/unatkozó
Kedves Dani!
Köszönöm gyors válaszod.
Döntésed sajnálom. Ebben az esetben csak a saját magam által írt
leveleket fogom elküldeni. Úgy gondolom az is kellően tanulságos lehet
mások számára is, még ha így egyoldalú is lesz a történet. Ugyanakkor
ha meggondolnád magad, vagy új dolgok jutnának eszedbe, a blogon te is
(vagy bárki más is) szabadon kommentálhatja a cikkeket.
Üdv,
andras
On 3/11/08, András Breuer wrote:
Kedves Dani!
Amennyiben nincs ellenedre, az alábbi levelezésünket elküldeném a
corvinull.blog.hu-nak.
Továbbra is nagyon tanulságosnak tartom ezt a levelezést, és
szeretném, ha teljes egészében megismerhetnék azt az
érdeklődő/blogolvasó/unatkozó
Kérlek írd meg, hogy hozzájárulsz-e a levelezésünk ilyen
nyilvánosságra hozásához.
Köszönöm, üdv,
andras
2005/11/19 Andras Breuer:
Jól konstruált kérdéseket nehéz ugyan feltenni az alapok ismerete
nélkül, de igyekezni fogok. Bár tartok tőle, hogy rendkívül
népszerűtlen lesz, mert sokak számára "időpocsékolásnak" tűnik az
alapok tisztázása. Legalábbis az egyetemen többször ez volt a
tapasztalatom. De hátha ezen a szemináriumon csak érdeklődő, nyitott
és toleráns emberek ülnek majd. Természetesen az a gyanúm, hogy a
kérdések tisztázása sokáig fog tartani. De majd meglátjuk.
Én úgy érzem, hogy már az előző előtti levelemben válaszoltam arra,
hogy mit gondolok arról, hogy milyen a befektetések szeminárium. És
magamat valamennyire ismerve nem tartom valószínűnek, hogy a
véleményem egy fél év múlva más lenne. Persze lehet. De nem is ez a
lényeg. Engem az érdekelne, hogy TE mit gondolsz ezekről a
kérdésekről. Azt eddig is tudtam, hogy én mit gondolok. Örülnék neki,
ha megtisztelnél vele, hogy megosztod velem az ezzel kapcsolatos
gondolataidat.
Köszönettel, andras
On 11/19/05, Andras Breuer wrote:
A Te szemináriumaid csak annyiban stresszesek, hogy kiderül rajtuk,
hogy nem értem az anyagot, de a hozzá vezető alapfogalmakat sem,
viszont esélytelennek érzem mindezt a következő szemináriumig
kideríteni. Ezért nézek mindig olyan szomorúan.
Száz János szemináriumairól azt hallottam (és az első
szemináriumon, amit ő tartott nekem is ez volt a tapasztalatom), hogy ijesztgeti
az embereket. Akik aztán félnek, de nem tudják, hogy hogy kerülhetnék
el ezt a szörnyű helyzetet (nem tudják az összes kötelező irodalmat
elolvasni és megérteni). Megjegyzem, szerintem nem is lehet 3000
oldalt szorgalmi időszakban elolvasni úgy, hogy közben folyton egy
csomó feladatunk van. Főleg, hogy a nagy része erősen korlátozottan
érhető csak el. (ld. BKM, B-R (ezt volt, hogy lehetett kapni),
talán Hull nincs a könyvesboltokban)
Nade mi a véleményed a befektetések szeminárium szerepéről? Mi a
célja? Sikeres-e? Hatékony-e? Hatásos-e? (hogy a közgazdaságtannál
maradjunk) Szép-e? Jó-e? Igaz-e? (hogy egy kis filozófiát is
vigyünk bele)
És Neked mi a célod a befektetések szemináriummal?
(Nekem az lett volna, hogy megismerkedjek néhány új gondolattal,
kérdéssel, témával, tisztázzam őket, és esetleg elgondolkozzak
egy-két részleten. Sajnos ebből szinte semmi nem valósul meg. Én emiatt
rosszul érzem magam.)
andras
On 11/19/05, Andras Breuer wrote:
Kedves Dani!
A Hull könyv megadása elég pontos volt, nekem inkább a
szemináriumi résszel volt problémám. Nagyon köszönöm a választ, sokat
töprengtem rajta eddig (másokkal együtt is), hogy mi lehet az oka ennek a
hozzáállásnak. Most azt hiszem világossá vált. Az alapgondolat
nagyon tetszik is, a megvalósítás viszont nem.
Én úgy látom ugyanis, hogy ötödévesek vagyunk, így elég
önállóak ahhoz, hogy utánajárjunk dolgoknak (vagy akár találjunk
magunknak minket érdeklő dolgokat, és azoknak járjunk utána). Én már évek
óta ezt is teszem, és valószínűleg a többiek is. Amiben
valószínűleg (még legalábbis) nem értünk egyet az az egyetem és a befektetések
óra szerepe ebben a holisztikus, tájékozott értelmiségképzés
feladatkörben.
Én az egyetemi tárgyak szerepét abban látom, hogy bizonyos
témakörökben segítenek megismerkedni valamiféle mainstream-mel,
egyfajta paradigmával, fontos kérdések felvetésével, az
aktuális kutatási irányok megismertetésével. Később, a Masters, de
inkább a PhD képzés során pedig önállóan új utakat, dolgokat lehet keresni.
Mindezeknek azonban van egy a befektetések szemináriumoktól
alapvetően különböző bevált gyakorlata. Úgy gondolom, hogy nem véletlen,
hogy az egyetemi órák (vagy talán inkább a jól struktúrált, szerepüket
betöltő egyetemi órák) egy jól meghatározott tematika alapján jól
meghatározott feladatok megoldása során értékelik a
hallgatókat. Ha ugyanis ez másképp lenne, úgy az eredmények erősen
véletlenszerűen alakulnának - attól függnének, hogy az aktuális hallgató
mennyire találta el a kérdéseket összeállító fókuszát, nem pedig attól,
hogy a hallgató mennyire ismerkedett meg a témával, mennyire mélyedt
el benne. Ez pedig szerintem sokak igazságérzetét sértené.
Másrészt nem a célzott változót, az elmélyedés fokát mérné.
A feladatok összeállításánál-meghirdetésén
ösztönözni az önálló kutatást, de azt a hatalmas témakört, amire a
befektetések szemináriumon felhívjátok a figyelmet ennyi idő alatt
lehetetlen elsajátítani. Hát még elmélyedni benne. A probléma az, hogy egy
szeletében való elmélyedésre sem jut időnk (nekem biztosan nem,
és akikkel beszéltem hasonló problémákról számoltak be). Időm
nagyon nagy részét kell ugyanis azzal eltöltenem, hogy megpróbáljam
kitalálni, hogy mi a feladat. Ez az idő pedig nem produktívan telik. Akkor
telhetne produktívan, ha lenne valamiféle benyomásom arról,
hogy miről van szó az órákon (valamiféle felső rálátás - itt most nem a
trinomiális fák részleteire utalok). Hogy milyen témák ismerete
szükséges ahhoz, hogy könnyen kitaláljam, hogy miről szól a
feladat. Ha ezt tudnám, el tudnék kezdeni kutatni olyan irodalom után,
ami bevezet ezekbe a témákba. Ezután meg tudnék ismerkedni ezzel az
irodalommal, és végül könnyen ki tudnám találni, hogy Számodra
(vagy Száz János számára, vagy általában a pénzügyesek számára) mik
azok a részek a szemináriumokból, amik tipikusan a Hull megfelelő
fejezeteihez kapcsolódnak. Vagy a negyedéves zh esetében mik a
"fontosabb eloszlások fontosabb jellemzői". Úgy gondolom, hogy
eme út nagy részének megtételében tudna az egyetem, konkrétan pedig a
befektetések szeminárium segíteni a hallgatóknak (nekem),
amennyiben egyfajta bevezetést nyújtana az említett témákba, és
lehivatkozná a fontosabb vonatkozó irodalmakat. Itt fontos azt is
megjegyeznem, hogy sajnos itt az idő nagyon kemény korlát. Nem lehet néhány nap
alatt sokezer oldalt elolvasni. Én legalábbis még nem láttam olyat,
aki erre tartósan képes volna. Amennyiben ebben az egyetem nem nyújt
komoly segítséget, úgy én (és még sokan) nagyon rosszul fogom érezni
magam, mert nem fogom tudni az egyetemrejárás mellett megtenni a
teljes utat, sőt, legfeljebb a legelső lépésre lesz időm, arra, hogy
körülbelül kitaláljam, hogy "mi a házi feladat" operatív lépésekben. Ezt
pedig én nem tartom tudományosan (már a pénzügyi tudományokat illetően)
értékesnek. Mert ebből nem érzem úgy, hogy tanultam volna
bármit is a befektetésekről. Legfeljebb a kiszolgáltatottságról, a
stresszről, a depresszió elkerüléséről vagy arról, hogy az emberek nem
figyelnek egymásra. Ebből, és a villamosra várásból sok elhatározás
született meg bennem. Nem gondolom azonban, hogy a befektetések
szemináriumnak ez szerepe vagy célja lehet.
Azt írod, hogy: "(Akár még egy TDK dolgozat, vagy egy
szakdolgozat-fejezet is kijöhet
egy-egy utánajárásból, vagy egy-egy programozás után kitisztul
a fejedben valami elmélet, esetleg megtetszik valami. Nem lehet tudni.)"
Tökéletesen egyetértek. Még azzal is egyetértek (amit nyilván
mögégondoltál), hogy a befektetések szeminárium segítheti ezt a
munkát azzal, hogy érdekes témákat villant fel, amiknek utána lehet
járni. Sajnos azonban az a tapasztalatom (és ezzel szintén nem vagyok
egyedül), hogy nemhogy jobban nem sikerült megértenem a
befektetésekkel kapcsolatban valamit, de általában az egész
tökéletesen homályos és csúnya a fejemben. Ezt nagyon nem
szeretem, és amennyire tudok, mindig küzdök ellene. Sajnos a befektetések
szemináriumok hangulata és feladatai ezt erősen megnehezítik.
Meg vagyok győződve róla, hogy a cél ennek az ellenkezője.
Na megyek vissza tanulni. Mindenesetre nagyon köszönöm, hogy
komolyan vetted a kérdést, és válaszoltál rá. És izgatottan várom, hogy
mi fog kiderülni abban az utánajárásban, ami a befektetések óra
szerepének tisztázására folyik.
Talán ha a befektetések szemináriumon kívül nem lenne más
dolgunk ebben a félévben, akkor sikerülne egész sokáig eljutni az
elmélyedés útján.
A minikomplexes tételsort mindenki nevében köszönöm,
andras
On 11/19/05, Andras Breuer wrote:
Kedves Dani!
Egy kérdés merült fel bennem: pontosan mik azok a kapcsolódó
szemináriumi anyagok, amik a szemináriumi röpdolgozatok témáját
fogják képezni? Számomra ugyanis ez nem nyilvánvaló. Azt szeretném
kérni, hogy amikor hivatkozol valamire, az a hivatkozás legyen
teljes, egyértelmű és visszakereshető. Teljes, amennyiben minden
vonatkozó forrást tartalmaz. Egyértelmű, amennyiben minden forrás
pontosan meg van jelölve. Visszakereshető, amennyiben a hivatkozás
alapján meg lehessen találni a hivatkozott anyagokat - amennyiben azok
nyilvánosan elérhetőek. Feltételezem, hogy Te is hasonló hivatkozási
alapelveket követelsz meg a kiadott feladataid során, ami ésszerű is,
mert a tudományos munkának alapfeltétele.
Szerintem ettől mindenkinek jobb lenne, és mindenki időt
spórolhatna meg vele - aminek egy részét (akár) például a minikomplexre
való felkészülésre is felhasználhatnánk. Vagy a
szakszemináriumra való készülésre. Vagy a befektetések szemináriumra való
készülésre.
Köszönettel,
andras