corvinull blog

Sztorik a Corvinus egyetemről az utókornak.
Írj te is: sunivrock@gmail.com

Kommentek

  • tokenhunter: Ne haragudj, de szerintem saját hibád miatt nem tudtál mit kezdeni az egyetemen megszerzett "tudás... (2016.05.06. 17:36) Vége
  • vigike: @vigike: természetesen vizsgadolgozatra gondolok (2010.06.01. 13:29) Tanszéki zárvatartás
  • corvinyusz: @dobroczkiadam: válasz ment hely hiányában priviben. (2010.05.19. 09:44) Költői kérdés
  • corvinyusz: @oroce: ez minden felsőoktatási intézmény minden hallgatójára működik,és névtelen. a Halvel az csa... (2010.05.18. 11:37) A tanár-értékelő
  • sncf: Talán csak annyi történt, hogy az egyetemi kommunikáció a szervezők által kért időpontnál jóval ko... (2010.04.29. 13:14) „Válság az oktatásban? Oktatás a válságban!”

Címkék

ballmer (1) bicikli (3) blog (3) bologna (1) bombariadó (1) c (1) campus (4) child (1) cikk (2) corvinull (1) corvinus (5) csalas (2) dekan (1) diak (8) diploma (3) diplomaosztó (1) diszdoktor (1) disztoktor (1) economics (2) egyetem (5) előadás (3) előadó (1) email (3) erasmus (3) eredmények (1) foepulet (1) foto (1) fűtés hűtés (1) gep (1) g kar (2) halvel (3) hiányosságok (1) hír (1) hírlevél (1) hök (1) hok (5) informatika (1) iszk (1) kampany (1) kerdoiv (1) kinizsi (1) konferencia (1) könyvtár (3) közgazdász (1) közgazdász cikk (2) kredit (1) kurzus (2) k kar (5) lemondas (1) lift (1) lustasag (1) mancs (2) meszaros tamas (1) metro (1) napközi (1) nemzetközi iroda (2) nepszavazas (1) neptun (2) oktato (7) ora (3) palyazat (1) pc (1) penz (1) puska (1) reform (1) reklam (1) rektor (1) segédlet (1) stadler (1) szakszem (1) számvitel (2) szappan (1) szekrény (1) szemet (1) tanarok (13) tandíj (1) tankönyv (2) tanszék (6) tarolo (1) tárolók (1) tarsadalomszerkezet (1) tata (1) tesi (1) to (1) trautmann (1) tuf (1) tvsz (1) t kar (4) video (1) vizsga (10) zalai erno (1) Címkefelhő

Az óralátogatás diszkrét bája

2007.11.16. 13:50 - abkof

Címkék: ora diak oktato

Történet a következő:
Tanárság fel van háborodva, hogy a diákság magasról letojja az órákat, és üresen kongó termekben kell néhány álmatag metróújságnak elmagyarázniuk az anyagot.
Diákság fel van háborodva, hogy az óráknak jellemzően az égvilágon semmi értelmük sincsen, jobb lesz a nyolcvan perc monoton szövegfolyam melletti punnyadás helyett inkább a vizsgaidőszakban fél órát a könyv/jegyzet felett tölteni.
Jól van-e ez így? Na ná, hogy nem. Lehet-e ezen változtatni? Még szép, no de hogyan?

Kezdjük onnan, hogy mi is lenne egy óra feladata? Leginkább az, hogy az elérhető írásos anyagon felül valamiféle többletet adjon a résztvevők számára. Mármost a mi egyetemi óráink ebből a szempontból nagyrészt - mondjuk ki - feleslegesek. Nincsen értelme ugyanis olyan órákat tartani, amelyekre ott egy könyv is, mivel kézenfekvőbb a diák számára ezt elolvasni a saját ütemében, akkor amikor csak akarja (még ha ez éppen egy vizsga előtti álmatlan éjszaka keretében történik is). Az is érthető, hogyha az ember nem megy be az órára, ahol az oktató szépen tagoltan felolvassa saját ppt-fóliáit, hogyha azt az ember otthon a kiskuckóban egy mézes teával a kezében saját maga is el tudja olvasni, méghozzá ismételten akkor és ahogyan neki megfelel. Mióta létezik fénymásolás (és internet) azóta az órán ledarált számolgatós v egyéb módonszöszölős feladatok gyorsírótanfolyamszerű lejegyzetelésénél ott lenni se a legjobb móka, azt is érdemes inkább otthon emésztgetni.

Hogyan is zajlik jelenleg egy óra? Az oktató persze már az első órán felfedezi a megjelenő diákok szemében felcsillanó érdektelenséget, ami jellemzően csak annyit változik a későbbiekben, hogy még kevesebb szempár tűnik fel. Így némileg érthető, hogy ilyenkor az oktatónak sincs nagy kedve tisztességgel felkészülni az órára, vagy törekedni annak minél érdekfeszítőbb levezénylésére, neadjisten még a hallgatók interaktív bevonására is ("Ezeknek úgyis mindegy"). Ezekután persze a diákok még annyira se mennek be az órákra vagy legalábbis csak az uzsonnát egy kis sudokuval ledolgozni, mert úgy érzik egyszerűen unalmas. Persze van néhány halovány próbálkozás a diákok és a tanárok részéről is, egyfelől az "ebben a félévben már tényleg rendesen bejárok" elhatározás, másfelől meg az óra eleji viccmesélés, avagy a nevetséges "Van valakinek kérdése az elmúlt óra anyagához?". Ezek azonban jellemzően már eleve jellemzően halvaszületett ötletek, ugyanis a rendszer megfelelően tehetetlen ahhoz, hogy ezen néha kicsit szánalmas próbálkozások hatására ne változzon meg nagy hirtelenséggel. Adva van tehát egy ördögi kör, a hallgatók és oktatóik egymást hajszolják az érdektelenségbe. Persze lehet ezt árnyalni, és valóban van maroknyi oktató a Közgázon, akikre köztudottan érdemes bejárni, talán még egy-két jó szakirány vagy tanszék is, meg persze egyszázaléknyi minden órán lelkesen jegyzetelő diák, de ez önmagában kevés.

Hogyan lehetne ezen változtatni?
Nyilvánvalóan csak a rendszerszintű változtatásoknak van értelme. A leglényegesebb lépés az kötelező óraszámok radikális csökkentése lehetne. Az előadásoknak kivételes esetben van értelmük egy jól megírt könyvhöz képest, mégpedig akkor ha az előadó sziporkázó előadói stílussal párosítja széleskörű tapasztalatát, leginkább az előbbi azonban valóban kevesek kiváltsága. A hangsúly ezzel a minden tárgy esetében a szemináriumokra tolódhatna, amelyekből azonban nyugodtan meg lehetne oldani, hogy ezek csak heti egyszer lennének. Az megszűnő előadások és szemináriumalkalmak helyett tessék csak évközi munkát adni, mert ezeknek van értelmük. A minden órára elolvasandó cikkhez vagy könyvfejezethez pár kérdés írásbeli megválaszolása, egyéni és csoportos házi feladatok, minden ami jó, a lehetőség számtalan. Ezzel a szeminárium is értelmes funkciót nyer, ahol lehetőség van a feladatok közös átbeszélésére, vitára az éppen aktuális olvasnivalóról, kérdések feltevésére abból, ami nem volt érthető, és persze kiegészítő információk (háttér) nyújtására. Így mind a diákok, mind az oktatók számára értékes és érdekes elfoglaltság lehet az óra. Mellékhatásként több idő juthat a tanároknak kutatásra, bár ezt azért könnyen elviheti az évközi munkák javítgatása.
Persze emellett az oktatók hallgatói nyilvánosan hozzáférhető véleményezése és főképp bérben is megmutatkozó következményei, az órai aktivitás beleszámítása a jegybe és más hasonló eszközök is jobbá tehetik egyetemi óráinkat.

A bejegyzés trackback címe:

https://corvinull.blog.hu/api/trackback/id/tr70231128

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

vegemitesandwch 2007.12.11. 13:53:17

Csak pár gondolatot szeretnék felvillantani:
Miért van az, hogy nem kapjuk meg az adott tárgyfelvételek előtt az alapszakból hátra maradó évek tervezett tantervét? Hogy ez miért fontos? Mert talán segítene eldönteni, hogy az ember milyen órákat vegyen fel, illetve nem avégén találná magát szembe vele, hogy vmilyen tipúsból, még hiányzik pár kredit.
Miért van az, hogy bizonyos tanárok úgy is tarthatnak órát, hogy évközben elutazak 2-3 hétre, és miko visszajönnek, akkor 5 perccel az óra kezdése után kimennek telefonálni...

pitymalat 2007.12.28. 14:18:45

hát ezzel nehéz vtatkozni, tényleg csökkenteni kellene az óraszámot és a hallgatókat haza kell küldeni tanulni, meg házi feladatot írni., . Az a baj, hogy az okatók többsége rugalmatlan. Mert hát mindenkiszámára egyértelmű, hogy jövőkutatás alapos ismerete nélkül nem lehet egy embert közgazdásznak nevezi, szociológusnak meg aztán pláne nem. Azért nem árt, ha valaki vizsgaelőtt megtanulja, mi pontosan a különbség a jótállás és a garancia között, hogy aztán két nap múlva elfeletsem. Gáz, hogy ez nem része valami fajta alap műveltségnek, de ezért még nem fogok bejárni a gazdasági szerződések joga című csodára, és mindezektől függetlenül maradok továbbra is félművelt hüjegyerek.
Addig is sírjunk együtt, mert ha nem is jó az oktatás, de álmodozni lehet róla.

Petey 2008.01.13. 23:07:16

Csak egyet tudok érteni az írással, és az előttem szólókkal... egyetemünk tevékenységében mutatkozó szervezetlenség már-már a szégyen kategóriája. Jómagam végzős hallgató vagyok, reményeim szerint... azért írom ezt így, mert még bármi jóval ittfoghatnak (ahogy pitymalat előttem is megfogalmazta) mondván hiányzik egy választható, amit 5 éve nem vettem fel, vagy valami ilyesmi... el sem hiszitek, hogy rettegek ettől. Utánanézni meg aztán végképp nem lehet: én még a BKE-re jelentkeztem anno először, amiből BKAE lett, most meg Corvinus... felsorolni sem tudnám, hogy a tantervi hálóm, a követelményrendszer ezalatt hányszor változott...

A TO-n bármit is kérdezni meg eleve halva született dolog... tanulmányi kérdésekben a szerencsére számíthatsz.

Már-már megmosolyogtató a gondolat, hogy rektorunk elméletben a projektvezetés és a stratégia szakértője... kár, hogy e tudását egyetemünkön nem kamatoztatja...

Az, hogy a tanárok kvázi azt tesznek, ami nekik tetszik, ill. hogy a HALVEL a "halvaszületett ötlet" rövidítése is lehetne, már nem is érdemes említeni. Hozzáteszem: nincs ez mindenütt így!

Ez az egyetem egy szégyen... túl kell élni, aztán felejteni és végre csinálni valami normálisat az életedben, ami hasznodra is válhat. Én egyet kijelenthetek: amit eddig elértem az életemben, munkámban, csakis magamnak köszönhetem... az egyetem egy fikarcnyit nem tett hozzá, sőt ahol tehette hátráltatott céljaim elérésében. Amit tanultam, csak magamnak köszönhetem, oktatóim vajmi kevéssel járultak elmém pallérozásához (tisztelet a kevéske kivételnek, akiket tisztelek és becsülök... de tudom, ők is a besokallás szélén állnak az áldatlan egyetemi állapotok miatt). Ha bárki a tanácsomat kérné, hogy ide jöjjön e tanulni, azt mondanám: "Felejtsd el! Bár az egyetem hírneve jó, a beléfeccölt munkát nem éri meg. Végezz el valamit, ami rövid és velős tudással lát el, aztán usgyi a munkapiacra! Úgyis ott dől el minden... csak a tehetséged, talpraesettséged, józanságod számít! Semmi más!"

Egy (remélhetőleg) végzős.

Mókus 2008.01.14. 17:39:31

És szerintem ez csak egyre rosszabb lesz..

Negyedévesként azt tapasztalom, hogy az óráim élvezhetőbbek, mint a korábbi években, és számottevő "kicseszésen" nem estem át.

Viszont a mostani első és másodévesek helyében nem szívesen lennék, egyik ismerősöm ma mesélte, hogy elment vizsgázni makróból, és ott, a vizsga időpontjában szembesültek a ténnyel, hogy aznap nem lesz vizsga, tolják 3 nappal, hogy legyen idejük tanulni.. sehol nem kaptak üzenetet vagy valamit :)
+ a tananyag amit ők vesznek csak felületes áttekintése annak amit anno mi vettünk át, nem azt mondom hogy azzal amit mi tanultunk, megyük is majd valamire, de a formális színvonal is a béka feneke alá csúszik lassan..


süti beállítások módosítása