corvinull blog

Sztorik a Corvinus egyetemről az utókornak.
Írj te is: sunivrock@gmail.com

Kommentek

  • tokenhunter: Ne haragudj, de szerintem saját hibád miatt nem tudtál mit kezdeni az egyetemen megszerzett "tudás... (2016.05.06. 17:36) Vége
  • vigike: @vigike: természetesen vizsgadolgozatra gondolok (2010.06.01. 13:29) Tanszéki zárvatartás
  • corvinyusz: @dobroczkiadam: válasz ment hely hiányában priviben. (2010.05.19. 09:44) Költői kérdés
  • corvinyusz: @oroce: ez minden felsőoktatási intézmény minden hallgatójára működik,és névtelen. a Halvel az csa... (2010.05.18. 11:37) A tanár-értékelő
  • sncf: Talán csak annyi történt, hogy az egyetemi kommunikáció a szervezők által kért időpontnál jóval ko... (2010.04.29. 13:14) „Válság az oktatásban? Oktatás a válságban!”

Címkék

ballmer (1) bicikli (3) blog (3) bologna (1) bombariadó (1) c (1) campus (4) child (1) cikk (2) corvinull (1) corvinus (5) csalas (2) dekan (1) diak (8) diploma (3) diplomaosztó (1) diszdoktor (1) disztoktor (1) economics (2) egyetem (5) előadás (3) előadó (1) email (3) erasmus (3) eredmények (1) foepulet (1) foto (1) fűtés hűtés (1) gep (1) g kar (2) halvel (3) hiányosságok (1) hír (1) hírlevél (1) hök (1) hok (5) informatika (1) iszk (1) kampany (1) kerdoiv (1) kinizsi (1) konferencia (1) könyvtár (3) közgazdász (1) közgazdász cikk (2) kredit (1) kurzus (2) k kar (5) lemondas (1) lift (1) lustasag (1) mancs (2) meszaros tamas (1) metro (1) napközi (1) nemzetközi iroda (2) nepszavazas (1) neptun (2) oktato (7) ora (3) palyazat (1) pc (1) penz (1) puska (1) reform (1) reklam (1) rektor (1) segédlet (1) stadler (1) szakszem (1) számvitel (2) szappan (1) szekrény (1) szemet (1) tanarok (13) tandíj (1) tankönyv (2) tanszék (6) tarolo (1) tárolók (1) tarsadalomszerkezet (1) tata (1) tesi (1) to (1) trautmann (1) tuf (1) tvsz (1) t kar (4) video (1) vizsga (10) zalai erno (1) Címkefelhő

5 éve egységben az erő, avagy sok hűhó semmiért

2009.10.14. 19:27 - Reizer Balázs

Corvinusos integráció egy hallgató szemével

 

A rendszerváltás után hirdették meg azt a politikai célt, hogy Magyarországon a diplomások arányát jelentősen növelni kell. Ez önmagában nem is rossz koncepció. Aztán, a felsőoktatási intézmények is „magukévá tették” ezt a célt, mivel az évek során az állam a rossz költségvetési helyzetben hagyta, hogy a 20 évvel ezelőttihez képest lényegesen alacsonyabb legyen az egyetemi fejkvóta, így az egyetemeken sokkal több hallgató kellett a létező oktatói állomány finanszírozásához. Ha figyelembe vesszük, hogy a fejkvóta folyamatosan csökken, és az egyetem kiadásai folyamatosan növekednek, akkor azt hiszem megértjük, hogy miért ilyen alulfinanszírozott az egyetem és miért vesznek fel a Corvinusra is annyi hallgatót. Ez a pálya azonban nem tűnik túl tarthatónak, hiszen közel annyi embert vettek fel idén alapképzésre, mint ahányan megszületettek.

Azt hiszem a szűkös erőforrásokért folyó küzdelem sok tekintetben rányomja a bélyegét az egyetem rövidtávú céljaira. Mivel tényleg muszáj hallgatókat szerezni, ezért változatos és szerintem teljesen felesleges szakkínálat alakul ki.[1] Nem akarok semmilyen szakirányt ilyen formában kritizálni (különben is csak egy egyetemista vagyok, nem egy tudományág szakavatott ismerője), de azért érdemes azt végiggondolni, hogy mely szakok neveivel szoktunk közösen viccelődni.

Sajnos az egész magyarországi felsőoktatás ilyen problémákkal küzd, ezért egyetlen rossz szó sem érheti házunk elejét. A Corvinus egyik valódi hibája a nem eléggé átgondolt és integrált szervezeti struktúrájából fakad. Például akár teljesen helyénvalónak is gondolhatjuk, hogy az integráció ellenére az egyetem mindhárom Campusa egy rektorhelyettesel áll a Corvinus szolgálatában. Azt viszont már nem értem, hogy az ISZK, Neptun- és a Kommunikációs Iroda miért tartozik külön rektorhelyetteshez, ha már úgyis ugyanannak az informatikai rendszernek a részei? Amikor a HalVellel próbáltam zöld ágra vergődni, vagy pár HÖKös társam az e-mail küldési rendszert próbálta átalakítani, akkor ez nagyon megnehezítette a munkákat.

Az ehhez hasonló dolgokat szemlélve néha az az érzésem támad, hogy az egyetemünk igazából három felsőoktatási intézmény. Először akkor támadt ez az érzésem, amikor a tavaly az egyetem elfogadta a Közgáz Campus szabályzatát. Ez nem csak egy önálló gazdálkodási egységet hozott létre a többi campusszal szemben, hanem egy Oktatási Bizottságot is, amely célja, hogy a többi campustól függetlenül szervezze a Campus oktatáspolitikáját (az más kérdés, hogy az elmúlt egy évben még nem ült össze). Így nem igazán látom azt, hogy mi lesz az, ami a különböző campusokat akkor is együttműködésre kényszeríti, hogyha az nekik adott esetben nem éri meg. Pl.: az egyetem akkreditációs anyagának véleményezésében is szerepel, hogy semmilyen kapcsolat nincs a Közszolgálat tanszék és a Közigazgatástudományi kar között. Most minden campuson van valamilyen idegennyelvi intézet, és az ország legerősebb business kara mellett a Kertészettudományi karon is fenntartunk egy Menedzsment és Marketing tanszéket. Nem tudom, hogy ezek mitől változnának meg, de hogy nem a három különálló campustól, az biztos. (a korrektség jegyében ne feledjük el, hogy azért elindult egy agrármenedzsment szak és van néminemű átoktatás a karok között).  

Ez a fajta párhuzamosság tanszékek között is megvan. Kedvenc példám az, hogy a Szociológia Intézet is tanít analízist, de emellett például különféle neveken három tanszék is tanít jelenleg alapozó mikroökonómiát. Én sajnos nem igazán tudok erre magyarázatot adni, ha csak azt nem, hogy a tanszékek azok alapján kapják a központi támogatásaikat, hogy hány főt oktatnak előadásokon és szemináriumokon.

Tanulsággal vagy megoldással nem tudok és nem is akarok szolgálni. Célom pusztán annyi, hogy ha már az ország legjobb egyetemén a legkiválóbb hallgatókat oktatjuk, akkor mi hallgatók is beszéljünk az egyetemünk ügyeiről. Saját blogot nincs kedvem írni, úgyhogy az írás kommentelhető a corvinull.blog.hu-n. Ha bármiben is tévedtem volna, vagy valakit megsértettem, akkor előre is elnézést kérek, folytatás következő hónapban.



[1] Az alapképzési szakok kialakításában közrejátszik az valószínűleg a főiskolák lobbi tevékenysége is, de erről nagyon keveset hallottam, és nem is tartozik különösebben a tárgyhoz.

A bejegyzés trackback címe:

https://corvinull.blog.hu/api/trackback/id/tr71450498

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bokrif 2009.11.24. 00:27:33

Sok-sok példát lehetne hozni az indokolatlan párhuzamosságokra.

Számomra pl. a legfurcsább, hogy miért van három testneveléssel foglalkozó intézet/központ/tanszék/kutyafüle.
vajon mi lehet a különbség egy közig.karos, és egy G-karos hallgató testnevéles órája között? Nem ugyanabból az emberből van mindkettő? A tanszékeknél és a nyelvi intézetnél még elő tudják venni azt az érvet, hogy mások az igények - bár szerintem ezek is hülyeségek -, na de a testnevelésnél?

Egyébként nem csak a párhuzamosságokat tartom butaságnak, mert külön írást érdemelne meg, hogy miért van a három campuson különböző "csengetési" rend? Vagy miért különbözik a karok szervezeti felépítése ilyen jelentősen... Ezek is integrációs kérdések.

Van hova fejlődni.

halvor 2009.12.02. 09:46:26

Tehát ha jól értem az egyik tanulság, hogy integráció csak papíron létezik,
a másik, hogy még az egyes egységek (Közgáz) sincsenek jól megszervezve.

Reizer Balázs 2009.12.04. 16:50:39

@dui: azt valóban gondolom, hogy az integráció főként pénzügyi és szimbolikus területen valósult meg.
A szervezéssel kapcsolatban pedig nem tudom mire gondolsz pontosan.
Adminisztratív szempontból határozottan elműködik az egyetem. Az ördög eddig olyan részletekben lakozik, mint például az órarendszerkesztés.
Kiváncsi vagyok mikor lesz egy olyan félév, amikor úgy jelentkezünk tárgyakra, hogy látjuk előtte a tematikát, az óra időpontját és az oktató nevét.


süti beállítások módosítása