corvinull blog

Sztorik a Corvinus egyetemről az utókornak.
Írj te is: sunivrock@gmail.com

Kommentek

  • tokenhunter: Ne haragudj, de szerintem saját hibád miatt nem tudtál mit kezdeni az egyetemen megszerzett "tudás... (2016.05.06. 17:36) Vége
  • vigike: @vigike: természetesen vizsgadolgozatra gondolok (2010.06.01. 13:29) Tanszéki zárvatartás
  • corvinyusz: @dobroczkiadam: válasz ment hely hiányában priviben. (2010.05.19. 09:44) Költői kérdés
  • corvinyusz: @oroce: ez minden felsőoktatási intézmény minden hallgatójára működik,és névtelen. a Halvel az csa... (2010.05.18. 11:37) A tanár-értékelő
  • sncf: Talán csak annyi történt, hogy az egyetemi kommunikáció a szervezők által kért időpontnál jóval ko... (2010.04.29. 13:14) „Válság az oktatásban? Oktatás a válságban!”

Címkék

ballmer (1) bicikli (3) blog (3) bologna (1) bombariadó (1) c (1) campus (4) child (1) cikk (2) corvinull (1) corvinus (5) csalas (2) dekan (1) diak (8) diploma (3) diplomaosztó (1) diszdoktor (1) disztoktor (1) economics (2) egyetem (5) előadás (3) előadó (1) email (3) erasmus (3) eredmények (1) foepulet (1) foto (1) fűtés hűtés (1) gep (1) g kar (2) halvel (3) hiányosságok (1) hír (1) hírlevél (1) hök (1) hok (5) informatika (1) iszk (1) kampany (1) kerdoiv (1) kinizsi (1) konferencia (1) könyvtár (3) közgazdász (1) közgazdász cikk (2) kredit (1) kurzus (2) k kar (5) lemondas (1) lift (1) lustasag (1) mancs (2) meszaros tamas (1) metro (1) napközi (1) nemzetközi iroda (2) nepszavazas (1) neptun (2) oktato (7) ora (3) palyazat (1) pc (1) penz (1) puska (1) reform (1) reklam (1) rektor (1) segédlet (1) stadler (1) szakszem (1) számvitel (2) szappan (1) szekrény (1) szemet (1) tanarok (13) tandíj (1) tankönyv (2) tanszék (6) tarolo (1) tárolók (1) tarsadalomszerkezet (1) tata (1) tesi (1) to (1) trautmann (1) tuf (1) tvsz (1) t kar (4) video (1) vizsga (10) zalai erno (1) Címkefelhő

Egyetemi Lopás

2008.01.13. 17:26 - minek

Címkék: k kar economics tanarok

Intro

Meghalt a K kar, kész vége. Ezzel meghalt a magyar economics oktatás is. Mindegy is, úgyse értette senki, a policy maker réteg mással van elfoglalva, mint a költség-haszon elemezgetés. Elment a Kertesi Gábor, hagyott itt egy mikro tanszéket, amit a több tekintetben frusztrált Berde Éva és a kirobbantott szakmai botrány okozta ejnye-bejnye ellenére folyamatosan tanító dékán, Trautmann László vezet. Elment a makro tanszéket felépítő és sokáig színvonalasan vezető Pete Péter is, most az ELTE-n küzd a szakindítás és a tanszékalapítás nehézségeivel. Mindkét tanszék esetében a tehetséges fiatalok is zömében más, szakmailag inspiratív helyek után néztek, mivel mindkét távozásnak a szakmai ellehetetlenülés volt az oka. Ma hasonló hangokat lehet hallani a statisztika tanszék háza tájáról is, ami egy karcsúsításon átesett már Kézdi Gábor és ökonometria csoportja távozásával. Az MA szakindítási kérelmek óta látjuk, a Zalai Ernő vezette MatKG tanszék szeretné pótolni az összes eddig hiányolt oktató tudását, azaz övé lesz például a makro MA szak, állítólag ők oktatják majd a statisztikát is. Idén a rendes egyetemi képzésben 2, azaz 2 szakirány indult be az 5-ből, a piacelemző (mikro tanszék) és a makroelemző (makro tanszék), a gazdaságelemző (matkg) nem volt köztük (pár éve nem indult), vélemény nyilvánítás, jónapot.



Miért nem lehet ebben a rohadt magyar felsőoktatásban semmit előrébb vinni?

Azért, mert ha a magyar politikai életben a viszonyok és rutinok évtizedekkel ezelőttiek, akkor a magyar felsőoktatásban feudálisak. Az oktatók zöme „eleve elrendeltségénél” fogva állományban van a tanszéken, ez pedig túl jóindulatúan szólva (mint ahogy az országban esetenként lenni szokott) nem segíti elő a produktív szakmai munkát. Persze, értem én, ezek közül sokan doktori címet szerzett emberek, ha életük céljának szánták a kutatói, oktatói pályát, akkor minden bizonnyal önnön motiváltságuknál fogva beletesznek apait-anyait a céljuk elérésébe, saját és ezzel az egyetem sikerébe is. Sajnálkozva tapasztalja mégis az ember, hogy sűrűn megesik olyan eset, az oktató nem tud rendesen beszélni, sőt, nem érti azt az anyagot, amit le kéne adnia, könyvből másol ezt-azt a táblára, nem tudja megoldani a példát, amit ő adott fel, a plágiumot „legközelebb nem kéne” szöveggel jutalmazza stb.

Sokan az analitikus marxizmusba vetett hitüket a rendszerváltás környékén dobták sutba. Van olyan, hogy sokakat ér egyszerre a megvilágosodás, na.

A régi eszmék hívei egyszercsak meghalnak, egyszerűen kiírják magukat a pixisből, másképp nem távozik, legalábbis ha az embert megválasztják tanszékvezetőnek, nem sokan kérdezik meg tőle, mit csináltál az elmúlt 2 évben. Mindeközben a legminimálisabb adaptációra képtelenek, ezért én érezzem szarul magam, hogy azt kell mondanom, nincs jól ez így ennek a tanárnak nem kéne tanítania.

 

Halvel?  – gyerekes próbálkozás. Kitöltöm, minden évben, persze. A probléma ott van, hogy józanul mérlegelve, nem hiteles. A demokrácia sok helyzetben egyszerűen nem hoz optimális döntéseket, igazságosakat igen, de optimálisakat nem. A leginkább hallgatóbarát tanárokat segít kiválasztani a rendszer, de az egyetemvezetés progresszív gondolkodását nem pótolja. Az egyetem dolga lenne, hogy szakmailag kizárólag nagyon felkészültek legyenek az oktatók. A motivációt egyébként jól mutatja, hogy azt csiripelik a madarak, a tavalyi Halvel notit egy olyan lány nyerte, aki egész félévben Svédországban volt.

 

Közepe

Persze már annak örülnék, ha az egyetemnek jó lenne a menedzsmentje, olyan, aki tudja, mi a dolga: eladni és fejleszteni a termékét, a tudást. Csakhogy itt új épületekben, felvett emberek létszámában=fejkvótákban=megélhetésben mérik a teljesítményt. Versenyhelyzet? A legbiztosabb jele annak, hogy egy egyetem valóban működik, ha a hobbi erasmusolókon kívül is vannak külföldi diákok, akik versengenek az idejutásért. Ennyi. A nemzetközi verseny. Nem kell ahhoz 2 félévnél több, hogy az ember lássa, milyen tisztító erő és értékítélet lapul a verseny szó mögött.

 

Folyton sírunk, hogy egy jól működő, pörgő gazdaságban innovációk tömkelegére lenne szükség. Az oktatók jó része nem publikál, nemhogy neves külföldi folyóiratokban, magyarokban sem. Nincs innováció, mit várunk? A magyar gazdaságpolitika jelen állásáért meglátásom szerint igenis felelősek a közgazdászok és ezáltal a közgazdász felsőoktatás is! Amennyiben nincs olyan közgazdász elit, aki hathatósan húzza a vészharangot és megfogja a politikusok kezét, amikor a 18. havi nyugdíjat is beígérik, továbbra is probléma lesz az országban.

A tudományos struktúra mérhetetlen maradisága miatt a valóságtól teljesen elrugaszkodott a tudományos pálya teteje, kérem, ilyen közegben kinek van kedve Magyarországon dolgozni. Ma az akadémia nem más, mint egy szociális klub. Az is látható, hogy a közgazdász szakmában a tényleg tehetségesek fejében meg sem fordul ma a Közgáz PhD, az akadémiai tagság legfeljebb presztízs és megélhetés.

 

A piac beárazása és az elitkonzerválás ügye

A középiskolás diák felvételi dilemmáját egyszerű huszárvágással (freudi értelemben gordiuszi csomó) oldja meg a legtöbb közgázt végzett diplomás, amikor a „hova menjek tovább” kérdésre az alma mater-t javasolja. Nem tud mást mondani, Magyarországon még mindig a legkevésbé rossz. Persze ez önérdeke is egyben, ezzel legitimálja saját tudását, papírját, barátai reputációját satöbbi. Nyilván hasonló logikával a szegedi közgázt végzett botcsinálta felvételi tanácsadó szintén közgázt ajánl, mert 5-6-7 évvel ezelőtt első helyen ő is a közgázra adta be. Nagy erő van a kiinduló állapotban. A piac áraz, de számításában az is benne van, hogy a fent említett folyamat hatására továbbra is a középiskolások legjobbjai jönnek a Corvinusra, így attól függetlenül, hogy az intézménynek minimális hozzáadott értéke van a közgázt végzetteket veszi fel.

Csakhogy jön a bologna, a diákoknak lehetősége van külföldön MA-t végezni és 3 év alatt kiderül, hogy színvonaltalan intézménybe jár az ember. Alapjaiban változik meg ez a rendszer azzal, hogy ezek a diákok az elismertethető fokozataikkal külföldre is akarnak menni dolgozni, a nemzetközi piac ugyanis nem úgy fog árazni, mint a hazai. A teljesítmény számít.

Mit kéne ezzel az egyetemmel csinálni?

Mindenekelőtt színvonalbeli felhozást, ne az legyen a kérdés, a prágai vagy a varsói közgázt megvertük-e. Alternatíváját kell nyújtani a CEU szintű képzéseknek, ha az economics környékéről keresünk példát. A tényleges pozitív változást hozó módszerekről kell vitázni. Szerintem ténylegesen nemzetközi színvonalú tanárok és tanszékek kellenek, olyan műhelyek, ahol a legkurrensebb témákkal foglalkoznak kutatási szinten és a nyugati elitegyetemeken oktatott könyveket tanítják. Ma már kifejezetten sok színvonalas helyen végzett (akár USA top 10) magyar közgazdász van, akik közül többen visszajönnének tanítani, de a bebetonozott állások miatt nem lehet. Ha másképp nem megy, versenyeztessünk oktatókat. Legyen minden karon egy jól kiválasztott szakmai bizottság és egy évre versenyeztessék az oktatói állásokat. A pályázatokat bírálják el reális mérők alapján, nyelvtudás, külföldi részképzés, publikáció, ajánlólevél, ki tudja, módszertani kérdés. Legyenek kutatói állások konkrét outputtal, hosszabb időre. Sok ötletet fel lehet vetni, tegyük.

 

Persze több baj van az egyetemen, de részemről a színvonalromlást érzem leginkább súlyosnak.

Ez ellen megérné tüntetni is, komolyan mondom. Nem a tandíj ellen kell, mert az ember diszkontálja a várható plusz hasznokat és kiszámolja, mennyit ér meg neki egy diploma. De az egyetem, a szar képzésével a zsebemből húzza ki a pénzemet. Ez jobb business, mint a biztosítási csalás, de attól még LOPÁS.

A bejegyzés trackback címe:

https://corvinull.blog.hu/api/trackback/id/tr21295826

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

S Uni V. Rock 2008.01.13. 18:07:08

a bologna arra jó volt, hogy most már akár 3 év után is ott lehet hagyni, úgy hogy még valami papírt is kapsz érte.

lkjpoi 2008.01.13. 21:10:02

BME-n info szakon ugyanez megy. A fejkvóta megszerzéséről szól az egész, és nem az értékes, színvonalas tudás átadásáról.

Trasher 2008.01.13. 21:12:51

Oké, megint fikázzuk a felsőoktatást. De kérem miért?

"De az egyetem, a szar képzésével a zsebemből húzza ki a pénzemet". Mi az, hogy szar képzés? Nem ad up-to-date (hogy olyan angolosak legyünk) tudást? Nem arra van! Az egyetem kitalált magának egy tanmenetet, ha bele gebed is, azt fogja leadni, akinek nem teccik, el lehet menni. Ha használható tudásra vágysz, szerezd meg magadnak! Nem a semmiért van ott az a nemtomhány gigabites internetkapcsolat.
Az egyetem egy alap! És mint ilyen, elég maradi intézmény, igen vannak bebetonozott emberkék akik nagyon jól megélnek abból, hogy lehúzzák az embereket, a fejkvótás dologról nem is beszélve. Viszont ez ugyanolyan szelekció, mint a felvételi, igaz szemetebb, de az egyetem nem demokratikus intézmény. Tessék önállósulni.

Egyesek tényleg nincsenek tisztában azzal, hogy az egyetem is csak egy intézmény, egy merev dolog, nem tud alkalmazkodni a piachoz, aztán meg amikor végeznek csak bámulnak a munkaerőpiacon mint bölcsészek a command promptra. Éppen ezért, mert azt hiszik, hogy az egyetem "használható tudást" ad. Nőjjünk már fel könyörgöm. Tényleg olyanokat látok nap mint nap értelmesnek mondott egyetmistáktól, hogy eldobom az agyam. De az egyetemi végzettség az kell, még ha tök hülyék vagyunk is.

Na, elnézést, de komolyan, lehet hogy szar a rendszer, de a benne tanuló emberek sem mindig jobbak.

lkjpoi 2008.01.13. 21:25:46

hát épp ez a baj, hogy csak és kizárólag ilyen agyament helyen lehet azt a kurva papírt megszerezni...

engeggyemabe 2008.01.13. 21:34:10

Pete távozása nemtom mennyire tesz be a makro oktatásnak. A szakirányos oktatást emlékezetem szerint sokkal inkább mások vitték (Major K., Vincze J., Szabó B. E.). Maga a tananyag (könyvek, órák) is az ámerikai trendet igyekeztek követni (persze nyilván nem lehet összehasonlítani azzal...). A jelek szerint Zalai tevékenysége elképesztő. Az egója nem csak másokat riaszt el a tanítástól, de pár éve már saját magát is. És persze lehetne még sorjázni a neveket, de ő az, ahol a rossz felfogáshoz hatalom is párosul.
Kézdiék távozása nagyon komoly érvágás. Úgy tűnik, hogy a Coméniuson egyre inkább művészet minden félévre egy színvonalas tárgylista összeállítása. Néhány jó kurzus mellett töméntelen kamutárgy. Mindez komoly zsetonért.

Villanyt Leó 2008.01.13. 21:34:40

(1) En is a kozgazon vegeztem, es elsosorban a penzugy tanszeket lattam. azert az fantasztikus, amit azok ott vegeznek.
A banfi Tamas arroganciajarol koteteket lehet irni ( meg lehet nezni a tanszeke honlapjan a " Tiszteletteljes kerelem a 30as evekbol" c. episztolat )
A Szaz Jani meg szegeny probalkozik, probalkozik a kvantitativ penzugytannal, csakhogy:

=> Hogy akarnak olyan emberek kvantitativ penzugytant tanitani, akiknek nincsenek meg a matematikai alapjai ? ( Az a minimum, hogy emberunk meg tudjon analitikusan oldani egy vegyes feladatot, vagy a egy diff operator alapmegoldasat kiszamitani. De az sem art, ha ert a magasabb matematikai fizikahoz is ).
A Szaz J. a konyveben el is ismeri, hogy a Fourier-transzformaciorol " a piaci aktorok" ( idezet) fogalma sincs. Hat akkor mi a francnak tanitja ?!

=> Hogy akarnak olyan emberek kvantitativ penzugytant tanitani, akik egesz eletukben egyetemen voltak, nem jartak KULFOLDI befektetesi bankban ? Es igy nem is lehetnek tisztaban a Ny-Eu-ban ( illetve USA-ban es Tavol Keleten ) kereskedett szarmazekos termekekkel ? Vagy nem az eletnek tanulunk ? Akkor menjunk az ELTE-n a differencialtopologia szakra.

=> A tanszek nem publikal kulfoldi matematikai, penzugyi lapokban. ( Kerdezem : hany cikket irtak a RISK-be az utobbi 3 evneb ? )

Ami marad : az oriasi arrogancia, es az ismeretsegek monopolizalasa. Szerintem az egesz kvantitativ hobelevanc ahhoz kell, hogy a bratyizast es a nagy arcot valahogy igazolja.

(2) A makrotanszeken sokaig tszv volt Meyer Dietrich. Az az ember meg magyarul sem tudott rendesen : az altala irt makrokonyben a " reciproka" helyett "reciprókája"-t irt . ( He-he-he : egy-per-róka = recipróka ). Emberunk 25 ev alatt EGY CIKKET SE publikalt (!).

(3) Szerintem, akinek esze van, az termeszettudomanyt tanul, amelyben sok a matek. Plusz megtanul rendesen programozni ( ill. programot tervezni ) es kimegy kulfoldre. A kozgazt a komoly ember hanyagolja : az csak levegodaralas. L. fenti 2 pelda.
Ny-Euban, ha jo term, tudos ( vagy IT szakember - na nem olyan levegodaralos, hanem olyan, aki tudja, hogy mi a pointer es a referencia kozott a kulonbseg ) vagy, akkor sogorsag-komasag nelkul is meg tudod allni a helyedet.
Magyarorszagon az uram-batyam a divat. Aminek a vadhajtasairol most beszelunk, p.l. ebben a blogban is.

Villanyt Leó 2008.01.13. 21:37:11

( bocs a gepelesi && szemantikai hibakert, atszerkesztettem a szoveget, nem vettem eszre, stb. Lehet, hogy a derek Meyer urtol kellene magyarul tanulnom ? ;) )

dzseff 2008.01.13. 21:44:18

Sziasztok!

Ha megengeditek, egy megjegyzés Trasher hozzászólásához: azt szó nélkül elfogadni, hogy az egyetem nem ad naprakész tudást, finoman szólva is balgaságnak tűnik. Egyrészt pl. az orvosikon a könyvek(!)/előadások egy részét a legújabb eredmények tükrében évente(!) aktualizálják. És most lehet mondani, hogy azért egy orvos felelőssége összehasonlathatatlanul nagyobb, mint egy közgazdászé(másik kérdés, hogy az egyetemről kikerülők nagy része nem közgazdász, magukat sem érzik annak (lásd a nyugati Economics-Business felosztást), de ez nem is gond), de ha engem a közgazdaság, az üzlet érdekel, akkor azért ugye nem nagy elvárás, hogy pl. egy vezszerv könyvben a hivatkozások túlnyomó többsége ne 30-40 éves publikációkra vonatkozzon?
Vagy amennyiben ilyen korszerűtlen, a való élet által meghaladott dolgokat kell tanulni, akkor azért legalább a realitásérzékünket és a kritikai szemléletet ne veszítsük el, és egy jót mosolyogjunk ezen, illetve az egyetem krédóján:D
Amúgy nagyon tetszik a blog, csak így tovább, jó lenne népszerűsíteni, talán vannak még emberek a Közgáz környékén, akiknek van véleményük:D

volkov 2008.01.13. 21:46:05

Villanyt Leo,

"Ny-Euban, ha jo term, tudos ( vagy IT szakember - na nem olyan levegodaralos, hanem olyan, aki tudja, hogy mi a pointer es a referencia kozott a kulonbseg ) vagy, akkor sogorsag-komasag nelkul is meg tudod allni a helyedet."

eddig ezt csak a termeszettudomanyos vonal kepviseloitol hallottam es eltem a gyanuperrel, hogy esetleg legendarol van szo. de gondolom az allas betoltesehez mar kell egy adag kockazatelemzesi tapasztalat, legalabbis azt gondolnam a ceg nem biztos, hogy szivesen fizeti ki a tanulopenzt.

napazapa 2008.01.13. 21:49:18

Kedves minek,

Lenyomtam hét évet az ELTE BTK-n, megcsináltam kettő és fél diplomát (vagy két másfelet?); és teljesen átérzem amit írsz. Ami szomorú, hisz teljesen más intézményről, más képzésről és más piaci tudás-értékről van szó.
A "képzés", mint olyan, azonban színvonalában hatalmasatt esett és esik az ELTÉn is. Az ok, amiért az emberek bölcsészkarra mennek - hacsak nem odatévednek, mára már megalapozatlan: ne várja senki, hogy középiskolás színvonalon, kötelező bejárással, kétujjas jelentkezésekkel (!) és kiselőadásokkal (!) bárkit is egyetemi színvonalú oktatásban lehet részesíteni. Ez azonban kétségkívül a rendszer hibája: a felvételi hiánya miatt az alap képzettség csupán virtuális; ergo a képzésben résztvevők a szakterületben való minimális előképzettség nélkül, ötszázadmagukkal hallgatnak indológiát vagy transzcendentális fenomenológiát. Nincs jogunk hát megrőkönyödni, amikor az adott előadás - szeminárium színvonala a béka alfele alatt marad a maga referátumaival. Senki nem küldheti haza ugyanis a 148 pontos Martint, hogy keress más szakmát, fiam, mert szükség van a fejkvótájára még jó 6-8 évig, amíg kiderül, hogy sosem lesz belőle indológus, mert mondjuk jobban érdekli a vez-szerv.
Akkor bezony már késő lesz, mert amint látom, lassan vez-szervet se tud magas szinten hallgatni...
A bolognai rendszert szidni unalmas és kopott téma; de rémísztő belegondolni, hogy hova is vezet...

Villanyt Leó 2008.01.13. 21:54:57

Volkov,

sajnos nem all modomban konkretan valaszolni.
na nem azert, mert nem tudnek, hanem azert, mert a valaszombol ki lehetne deriteni, hogy ki vagyok.

Ket lehetoseg van :
(1) megadod az email cimedet es priviben valaszolok
(2) megnezed a www.wilmott.com on az allashirdeteseket es a karrier rovatot, es abbol sajat magad leszurod a valaszt.

Az email megadasat nagyon komolyan ajanlom ;)

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2008.01.13. 21:55:34

A baj ott van, hogy középiskolában a jegyért tanul a gyerek, aztán elmegy az egyetemre, ott megtanulja a tananyagot, aztán kimegy az életbe, és azt hiszi nála van a tudás.
A felvételik és a számonkérések mind arra szelektálnak, hogy minél nyagobb segg legyen az átlagosan gyenge mentális képességek mellé.
Ragyogóan kiválogatja az egyetemi felvételi azokat az embereket, akik nem tudnak játszani, és nem is akarnak, a vizsgarendszer pedig arra szocializál, hogy ha véletlen mégis bekerültél, ne akarj olyan dőreségekkel foglalkozni, amik nincsenek benne a kérdések között.

Persze sokkal egyszerűbb az intézmény szidni, hogy nem ad elég tudást, értéktelen a diploma, mint olvasni és tanulni a minimális diplomaértékű tananyagon túl, ahogy egyszerűbb lenyelni a békát, és megtenni, amit a haza, az intézmény megkövetel, mert a papír az kell, igaz inflálódik rendesen.

A mai világban a papír igazából arra való, hogy azzal lehet bizonyítani azt, hogy sanyargatható vagy, kizsákmányolható, nem gondolkozol túl sokat, és azt csinálod, amit mondanak.
Golden Retriever szakképzés.

Villanyt Leó 2008.01.13. 22:05:13

Egyebkent pedig nagyon hianyolom az elitkepzest.

Mi voltunk az utolso olyan evfolyam, ahol komoly felveteli volt.
Asszem negyedeves koromban demonstratorkodtam ( gyakorlatokat vezettem es ZH-t pirosoztam ), es elkepedve lattam, hogy olyan peldakat, amiket mi 4 gimiben megoldottunk, a masodik egyetemi evfolyam nem tudta megoldani.

tenyleg igaz, hogy az egyetemi felvetelt felvetelihez kell kotni. elvileg mindenki felveheto lenne ( azaz a felveteli NEM ahhoz kell, hogy a helyekkel sporoljunk, HANEM hogy az oda nem valokat kiszurjuk. )

A tandijat is NEM azert tamogatom, hogy ebbol az egyetemek penzugyi gondjait megoldjak, HANEM azert, mert ezzel lehetne szorgalmas tanulasra serkenteni a hallgatokat.
( Egyebkent a " hallgatoi igenyek kiszolgalasa " egy nagy marhasag. Meg anno modomban allt kulfoldon egy felevig ZH-t pirosozni. Az altalam javitott ZH kupac kb 30%-a felelt meg. Mire a tanszekvezeto ujrajavitasra szolitott fel, mondvan, hogyha kirugjuk a 70%-ot, akkor jovore nem jon ide senki. merthogy " tul nehez a kurzus". Jo, arra is adtam mar 3 pontot, ha valaki felirta a nevet. Elvegre nem az en orszagom, ha ok ilyen " szakmai elitet" akarnak, az az o dolguk ... De azert nem kellene ezt itthon is bevezetni ... )

volkov 2008.01.13. 22:10:02

Villanyt Leo,

kivancsisagomat az email cimem illusztralja:)

wannaknow21 kukuc hotmail.com

is 2008.01.13. 22:15:23

a nyugati egyetemi oktatás nem a tanóráról szól, szemben a magyar egyetemi oktatói kar nagy részének felfogásával. igen, van a klasszikus törzsanyag, ami kiteszi az idő 40%-át, utána pedig:
- ugyanaz az oktató délután a saját, aktuális kutatási témájából ad elő, 2008 januári állás szerint
- vállalatok kutatási ösztöndíjakat adnak, amik nem pénzt, hanem laboratóriumot, tapasztalt kutatási vezetőt stb. jelentenek, és megmutatják a diáknak a 2008 januári tényleges életet
- az egyetemek alkalmazott kutatást végeznek pályázati pénzek és aktuális, konkrét, 2008 januári, vállalati megbízások alapján, amelyekbe a diákok is beszállnak

ez az rendes egyetemi élet. a törzsanyag max. heti 16 óra legyen, viszont az indexben kb. 36 órát értékeljenek, ahol a 20 a fentiekből van.

a verseny számonkérése egy diáktól meglehetősen furcsán hangzik, lévén, hogy a verseny abban nyilvánul meg, hogy a diák hol akar tanulni. ha nem tetszik az egyetem, miért ide jött? mégiscsak ez az elérhető legjobb?

flash 2008.01.13. 22:22:01

azzal nagyjából egyetértek,h az egyetem csak az alap,és saját magunknak kell megszerezni a kellő tudást az érvényesüléshez,de azért azt tényleg felháborítónak tartom,h az első 3 évben semmi,de semmi értelmeset nem tanítottak...egy orvosira járó hvg-t olvasó elsőéves többet tud mondani a világgazdaságról,mint 1 éjjel-nappal tanuló 3éves közgázos....szégyen

Villanyt Leó 2008.01.13. 22:22:53

Volkov :

This is an automatically generated Delivery Status Notification

Delivery to the following recipient failed permanently:

wannaknow21@hotmail.com

Technical details of permanent failure:
PERM_FAILURE: SMTP Error (state 13): 550 Requested action not taken: mailbox unavailable


Lennel szives konfiguralni a postafiokot ?

volkov 2008.01.13. 22:25:15

inkabb az agyam konfiguralom:
nem hotmail hanem yahoo.com

remelem azert meg elkuldod:)

Villanyt Leó 2008.01.13. 22:27:05

Na szoval, elment a mail ?

reakcio ?

Kulonos tekintettel az alairasra / email cimre ? :DDD

tula 2008.01.13. 22:31:56

Leó, elárulod, hogy melyik szakirányon és mikor végeztél?

nuttmeg 2008.01.13. 22:37:16

Az irasban a CEU-s utalas elojele nem teljesen tiszta szamomra. Pontosan mire gondoltal?

volkov 2008.01.13. 22:53:58

Leo,

azert ez igy oltassal egyutt eltartott egy darabig. na, te is erdekes nevet fogsz latni:)

vinyi 2008.01.13. 23:01:13

Trasher 2008.01.13. 21:12:51

Ezt a kommentet, látva a mai hallgatói állományt tökéletesen alá tudom támasztani. Pedig nem végeztem régen (1998, nem közgáz), mégis ez a véleményem. A probléma sajnos általános.

hematite · http://standby.blog.hu 2008.01.13. 23:09:12

Elarulom, hogy VAN pontozas az oktatok kozott, sot, egy haromtagu bizottsag ossza ki ezeket a pontokat, a bizottsag tagjai titokban csinaljak munkajukat es bizony latszik a fizetesen a pontok szama is. Nem nagyon, kicsit, de latszik. A tagok szemelye is titkos, nem sikerult kideriteni :)

Villanyt Leó 2008.01.13. 23:28:47

Hi Tula,

Banfi Tamassal egyszer, igen sajatos korulmenyek kozott kerultem kapcsolatba.

A Kozgazrol IS van diplomam. ( tekintettel arra, hogy igen kritikus voltam, es nem akarom magamat a kozgazas maffianal elasni, ennel tobbet csak emailban irhatok ).

Azzal, ha elarulnam, hogy a penzugy szakon vegeztem-e vagy nem ( es mikor ), a kor logikai alapon szukitheto lenne, es akit nagyon erdekel a becses szemelyem, az kitalalhatja.

Akarod, hogy irjak neked egy mailt ? ( Asszem, en viszont tudom, hogy TE ki vagy ;) es respektalom a teljesitmenyedet. )

2008.01.13. 23:47:09

Elöljáróban: Sosem voltam Közgázos...
De. a tandíj-kérdéshez azért lenne hozzátennivalóm: az, hogy a tandíj majd emeli a minőséget, az egy bullshit, egy szánalmas bullshit. A felsőoktatás NEM versenypiac, a tandíjjal szükségszerűen nem jelenhetnek meg megrendelői elvárások. Miért? Mert ha közgázos diplomát akarsz szerezni, azt csak a közgázon tudod. És az nem felcserélhető sem egy BME diplomával, sem egy BKF-fel. Régész diplomát... meteorológus diplomát... Folytassam? Monopol, de a legnagyobb jóindulattal is oligopol piac van.
Ami segítene: ami más monopol- vagy kvázimonopol helyzetben lévő cégnél segít: nagyon fegyelmezett, nagyon erős belső minsőégmenedszment, innováció, elvárások megfogalmazása, felkészülés arra, mi lesz a megrendelői elvárás 10-15-20 év múlva. Persze, ez altruizmus, ha nem történik meg, akkor is megmarad a monopolhelyzet. Úgyhogy ne reménykedjünk...
Túl kicsi piac és túl egyedi nyelvterület vagyunk ahhoz, hogy itt verseny alakuljon ki a felsőoktatásban (mármint a minőségiben, nem a tömegtermelésben).
A helyzetet még konzerválni fogja, hogy 5-10 év múlva aki színvonalas oktatást akar kapni, az ny európai ösztöndíjra fog pályázni. és ha teheteséges, meg is kapja. folyomány: a tehetségeink nem magyar egyetemre fognak járni. aztán vagy visszajönnek, vagy nem. de ez nem baj, a legutóbbi "nagy generáció" azok miatt volt, aki még a kommunisták előtt megjárták a nyugat európai jó egyetemeket (leginkább német nyelvterületen, heidelbergtől freiburgig és zürichig), aztán hazajöttek. csak ebben reménykedhetünk.
a tandíjban csak a mindenkori kormány reménykedik, hogy egy kicsit enyhíti a nyomást...

ELTEcon · http://ELTEcon 2008.01.14. 00:20:21

a Pete-féle ELTE szak már biztosan indul ősztől, és a nemzetközi standardot tűzte ki célul, mint a Makro szakirány
kenterbe veri a Közgáz Kkart
kozgaz.tatk.elte.hu/

Luca Brasi 2008.01.14. 00:51:12

Villany Leo,

numerikus modellezessel foglalkozo termeszettudomanyos vegzettsegu gadzso vagyok 5 ev ipari es 3 ev akademiai tapasztalattal (az iparbol jottem vissza az akademiai szferaba PhDzni) Jelenleg UK-ben dolgozom, es megakadt a szemem hogy itt milyen durvan fizetik a quant-okat.

Van eselyem kozel zero kozgaz ismerettel bekerulni ezek koze a jol fizetett urak koze?

8 ev tapasztalat "computational physics" teruleten, foleg sztohasztikus parcialis differencial egyenletek, parhuzamos, nagyteljesitmenyu programozas gyakorlattal (parallel computing)
Tizenakarmannyi nemzetkozi publikaciom van.

tula 2008.01.14. 01:00:46

leó, a címem zsolt.tulassay@uni-corvinus.hu ha akarsz, írj

nekem is van ám (meglehetősen kritikus) véleményem, majd ha lesz kedvem meg időm, akkor leírom. most csak annyit, hogy ne gondoljátok (mármint ti, akik most hallgatói vagytok az egyetemnek), hogy rajtatok nem múlik semmi, vagy hogy ti ne tudnátok változtatni semmin. tessék megkeresni a módját, hogy hallassátok a hangotokat, tegyétek szóvá, ha valami színvonaltalan és gyenge, ne csak ilyen blogokon, hanem egyetemi fórumokon is (illetve, teremsétek meg azokat az egyetemi fórumokat, amiken ezeket szóvá lehet tenni). követeljétek ki a színvonalat. vannak olyan konfliktusok, amiket érdemes vállalni, ha azzal változást lehet elérni. ezt más nem fogja megcsinálni helyettetek.

haribodog 2008.01.14. 01:03:05

Nagyon jó, hogy lesz még egy közgáz, ami állítólag up-to-datebb, szebb, hasznosabb, mint a mostani (bár az ilyen egyneves projektek nekem mindig kicsit gyanúsak). Jól választott, hogy az Eltébe olvadt be, az is olyan jó trade mark, mint a Corvinus. Az ÉS cikk viszont egy olyan kiáltvány, amilyenből már sokat láttunk. Szerintem csak arra jó, hogy megmutassa: vannak olyan barátai, akik lehoznak egy ilyen cikket az ÉS-ben. Semmi konkrétum, csak azt ismételgeti, hogy ezt nyugaton nem így csinálják, stb. Ki az, aki ezt nem tudja, vagy legalább sejti? Ha már cikket írt, miért nem adott neveket, posztokat, eseteket?
Mindenesetre jó vonalon indult el, még egy-két Weiszburg Anna szintű tanársegéd, és másod(vagy ötöd)diplomázom.
kozgaz.tatk.elte.hu/page/munkatarsak/

Hát na... 2008.01.14. 02:05:22

"Miért nem lehet ebben a rohadt magyar felsőoktatásban semmit előrébb vinni?" Hát na. Dehogynem lehet. Pete Péter már nem "küzd", a szak és a tanszék indul ősztől. Jó volt a megszólalás, kenterbe veri a közgázt. Ott a TáTK-on nincsenek megkövült elemek (dehogynem), aki van, az is át lett mozgatva, masszírózva pár éve, a kar indulásakor. Friss elemek. Friss gondolkodás. Ez az út.

haribodog 2008.01.14. 03:15:20

Kicsit beleolvastam a konfliktus hátterébe, hát ez tényleg durva. Trautmann László nagyon állat:)) Rég mulattam ilyen jót, mint az ókorról és középkorról írt filozófiai összefoglalóján.
portal.uni-corvinus.hu/index.php?id=17428 lap alján.
"Plótinosz kijelenti: elképzelhetetlen, hogy Isten kívánjon vagy tegyen valamit, mivel önmagában teljes és nyugvó. De ez az Isten-fogalom már túl van a Római Birodalom szerkezetén, már az új világrendre utal."
Totál gáz. Hol él ez az ember? Utána: a plótinoszi túlcsordulás a termelési felesleg analógiája:))) Ennél nagyobb baromságot rég olvastam. Illetve nem, de azon is jót nevettem.
Szóval itt ez egy vérbeli mszp-szdsz párbaj, a félművelt maszopos álmodozó és az ámerikás értelmiségi harca.

haribodog 2008.01.14. 03:19:49

Nem tudok betelni Trautmannal. Nem tűnt fel senkinek eddig, hogy amatőr filozófiai összefoglalókat kompilál (a két fő forrás szerintem Marx és Nyíri Kristóf filozófiatörténete) jövőkutatás címén?

bucin 2008.01.14. 06:54:30

a tandíjhoz annyit, hogy elvégeztem estin egy szakot, ami fizetős volt, a titkár nyíltan megmondta, hogy aki elmegy 2. pótzh-ra, pótvizsgára, az át fog menni még akkor is, hogy ha semmit sem tud, mivel szüksége volt a sulinak a pénzre.
ha fieztős a suli, akkor a tanulók nem azt mondják, hogy "fizettem, szóval legyen színvonalas oktatás!" hanem "fizettem, szóval engem ne szopassanak, adják a diplomát!" stb stb.
szerintem ne legyen tandíj, de legyen akkora ösztöndíj, hogy ne kelljen mellette diákmelózni, azonban csak a mostani létszám harmadát kellene csak felvenni

Villanyt Leó 2008.01.14. 07:40:38

Luca,

asszem eleg sok eselyed van.
SDE es parhuzamos szamolgatas, az idealis a Monte carlohoz. ( Termodinamikaval, vagy nagyenergiaju fizikaval foglalkoztal ? )
Ha elolvasod egyszer a Hull konyvet, meg a baxter-Rennie-t ( vagy Oksendal-t ), akkor a kezdo ismereteket penzugybol megszerezed.
Azonban.
Azonban vedd figyelembe, ha bankba mesz, hogy
=> napi tizenket orakat kell dolgoznod
=> nagy a stressz
=> publikalni nem igen lehetseges.

Szvsz meg egy jobb hazba ( Lehmann, GS, JPM, stb ) is bejuthatsz, ha akarsz. A felvetelin azonban a " kommunikacios keszsegeket " is tesztelik ( amiben en sohasem voltam jo ).

Tula,

mibol gondolod, hogy en penzugy szakos hallgato voltam ?

Mondjuk, amit hianyolok a penzugy szakon, az az, hogy a NyEu bankokkal semmi kapcsolat nincs. ( A magyar bankokban meg csak szazalekot kell szamitani ).
Ugye, a lengyelek ( Musiela, Rutkowsky ) a varsoi egyetemen publikalgattak, es a publikacioik miatt figyelt fel rajuk a vilag. Ma mar odaig fajultak a dolgok, hogy a Krakkoi Egyetemen tart kihelyezett interjukat az egyik nagy nyugati bef. bank.
Nade ehhez az kellett, hogy a publikacioik reven jo kulfoldi kapcsolataik legyenek.

Ugy latom, hogy ez a penzugyszakon senkinek sincs. (van helyette " alazatosan kerem" a " nagytiszteletu dekan urat" c. kerveny )
Viszont monopolizaljak ( vagy legalabbis kiserletet tesznek ra ) a temat, ami azert baj, mert lehet, hogy valakinek lennenek ilyen publikacioi es kapcsolatai. De a monopolizalas miatt nem rughat labdaba.
na de mindegy.

tula 2008.01.14. 08:48:59

Leó, én nem tudom, hogy te milyen szakon végeztél

Viszont igazságtalannak érzem azt, hogy itt "senkinek sincsenek jó külföldi kapcsolatai a publikációik révén" -- sőt azt érzem, hogy te ezt úgy mondod, hogy igazából nem is tudod, hogy mi történik itt. A tanszék ugyanis nem kizárólag pénzügyi matematikával foglalkozik. Abban egyébként ott a Medvegyev Péter, ő ugyan nem nálunk van, viszont szerintem világszínvonalú. Mostanában jelent meg egy könyve az Oxford University Press-nél, és azért azt is érdemes megemlíteni, hogy ő azon kevés magyar kutatók egyike, akk publikáltak az Econometricában (még ha az nem is mostanában volt). Nálunk a Lublóy Áginak most jelenik meg egy cikke a Journal of Economic Dynamics and Control-ban (más témakörben), nemzetközi konferenciákra jár előadni, akárcsak a Berlinger Edina és a Marossy Zita. Na de nem magyarázkodni akarok, csak érzékeltetni szeretném, hogy valójában mi a helyzet. Persze nagyon távol vagyunk az ideális helyzettől, de azért igyekszünk.

"Viszont monopolizaljak ( vagy legalabbis kiserletet tesznek ra ) a temat, ami azert baj, mert lehet, hogy valakinek lennenek ilyen publikacioi es kapcsolatai."
mivan???

NemAnonim 2008.01.14. 10:30:07

"Viszont monopolizaljak ( vagy legalabbis kiserletet tesznek ra ) a temat, ami azert baj, mert lehet, hogy valakinek lennenek ilyen publikacioi es kapcsolatai. De a monopolizalas miatt nem rughat labdaba.
na de mindegy."

azért ez elég nagy hülyeség. bárki publikálhat, főleg elméleti témákban. Einstein szabadalmi tisztviselő volt, amikor a relativitáselméletet publikálta :-) hajrá.

Villanyt Leo 2008.01.14. 11:17:49

Nem hulyeseg, mert
- a tanszeki helyekrol ok dontenek
- a forrasok ( p.l. OTKA ) odaiteleseben nagy szerepuk van.

Es Magyarorszagon a publikacio , jol tudjuk, szart sem er, ha nincs hozza kapcsolat.
Es hiaba van az embernek epkezlab otlete, azt ki is kell dolgozni, az meg ido, a gazszamla meg ugye, jon, es ki kell fizetni. Na, ehhez kell az OTKA tamogatas.

( Es ugye, nem az a gond, hogy KULFOLDON nincs egyetem, ahova oda lehetne menni. Hanem az a gond, hogy a franc se akar idegenben megoregedni, igy ha haza akarunk jonni, akkor a fentieket szamitasba kell venni. )

kommentelek 2008.01.14. 13:40:23

Csak egy kicsit helyesbítek

"hogy azt csiripelik a madarak, a TAVALYI Halvel notit egy olyan lány nyerte, aki IDÉN egész félévben Svédországban volt."

aminek így, már nincsen ugyan hírértéke, de igaz.
remélem a többi info-t nem hasonló pontossággal szokták csiripelni a madarak ;)

Reizer Balázs 2008.01.14. 19:02:58

A notebookot valóban egy olyan lány nyerte, aki az őszi félévet külföldön töltötte. A sorsolás résztvevői a tavaszi HalVel kitöltői voltak, amikor ő még Magyarországon volt. A sorsolási jegyzőkönyv az E159-es terembe ki van tűzve a falra (ez a HÖK iroda).
Mivel a rendszer anonim, így csak azok neptun-kódjai álltak rendelkezésünkre akik beléptek és legalább egy kérdőívet kitöltöttek. A nyertesekhez tartozó 4 nevet 3 napig tartott kkönyörögni a Neptunosoktól. A rendszer emellett anonim, a neptun kódokhoz tartozó kérdőívek nem kereshetők vissza.
Ha bármi további kérdés felmerülne írjatok bártan

engeggyemabe 2008.01.14. 19:57:59

Nem kell túlozni, mehet Pete akárhova, a legjobb közgázoktatás nyilván így is a Corvinuson lesz. (A CEU meg a külföld nyilván más tészta). Egyébként Petével kapcsolatban a "friss elem" kifejezést még nem hallottam. Ellenben a "bigott ortodoxot" már annál többször. Nem véletlenül. Jó az ürge OK, de azért olyan nagy földindulás ettől nem lesz. Kézdiék kiválása fájóbb lesz. Ha valaki nagyon akar, lehet/lehetett a közgázon elég jó emberektől hasznos dolgokat tanulni. Természetesen az ellenkezőjét sokkal egyszerűbb megvalósítani.

Luca Brasi 2008.01.14. 23:30:29

"Hanem az a gond, hogy a franc se akar idegenben megoregedni"

Leo'!
Ezt egy kulcsmondatnak erzem. Keresem a megoldast hogy ne igy legyen.

Erdekelne egyenlore beszelgetes szinten "own benefit" alapon, egy dontes elokeszitesi rendszer (reszveny kereskedes) kidolgozasa?

V 2008.01.15. 14:33:10

Felettébb szórakoztató, hogy mindenki megoldást is keres, de valójában nem talál. Pedig szerintem lenne, és még meg is valósítható:

a vizsgaidőszakot le kell rövidíteni 1 hétre

Mi lenne ennek az eredménye? A diáknak évközben kellene tanulnia, hiszen egyébként nem fog tudni felkészülni. Ehhez persze nem árt ekkor már a tanári segítség sem, vagyis a diáknak nagyon is érdekévé válik, hogy értelmesen tanítsák, és ezt megkövetelje, mert egyébként sohasem fogja elvégezni az egyetemet.

No, de mi lesz a diákok jogaival, kérdezhetnétek, de még mielőtt megtennétek, inkább én kérdezed: mi a fontosabb a diákok szerzett joga vagy a diákok érdekei? A 3 vizsgaalkalomról a diákság éppúgy le is mondhat, ahogy szerezte, és így végül az érdekei fognak érvényesülni.

Mellesleg, én sokfelé tanultam már külföldön, de 1 hónapos vizsgaidőszakot, 3 vizsgaalkalommal, még sehol sem láttam. Pedig a diákoknak ott is vannak jogaik.

stratvm 2008.01.15. 18:52:10

akinek lehetosege van jojjon londonba tanulni. draga, szar, de egyenes ut vezet canary wharfba vagy a square mile-ra.

Villanyt Leó 2008.01.15. 19:47:56

Luca,

"Mi az hogy, nagyon is."
zwarte.pest - at- gmail.NAMICSODA ?

hidden 2008.01.20. 22:17:12

V: Ez egy elég hasznos gondolat. Végülis a CEU-n is vmi hasonló rendszer működik, bár az oda járók/ott tanítók morálját alapból össze sem lehet hasonlítani a Corvinus-szal.

Oneiros (ffi, huszonév, borosta, ex andalúz kutty) 2008.01.21. 12:05:43

Hm.. Jó ötlet az 1 hetes vizsgaidőszak. De a hallgatók 90%-a nem értene vele egyet, mert szorgalmi időszakban a többség bulizni jár, diákmunkát vállal, vagy máshol melózik.

Akinek olyan tárgyai vannak, ami olvasmányos, pl. marketing, eu, meg egyéb társtud tárgyak, azok valószínű, hogy örülnek a vizsgaidőszaknak, mert vizsga előtt csak át kell olvasni, ilyenkor naponta 100 oldal is bemegy, pont belefér egy hónapba minden tárgy...
De egy analízis vagy számvitel tárgyat "olvasgatva" nem lehet teljesíteni, ezekhez le kell ülni, írogatni, számolgatni, számológépezni stb. Ezekre vizsgaidőszakban NEM lehet felkészülni, ezek megkövetelik az évközi tanulást.


süti beállítások módosítása